De fleste virksomhedsejere laver kun budget, når banken beder om det. Og så inkluderer de kun de store linjer. Men et detaljeret budget, som opdateres ugentligt, er et fantastisk værktøj. Det giver overblik, og du giver indtryk af at have styr på din forretning overfor bestyrelse, bank og investorer.
Jeg har oplevet mange virksomhedsejere, der ikke kan overskue at lave et budget, som de kan bruge på daglig basis. De prioriterer ganske enkelt ikke detaljerne i budgettet. De taler måske med deres revisor, som ved, at det skal ende med at have de store linjer på plads. Men som virksomhedsejer vil det være et fantastisk værktøj i hverdagen, hvis din virksomheds budget indeholder detaljerede informationer, der er genkendelige fra hverdagens drift.
Læs også: Laver du også kun budget, når banken beder om det?
Måske skal der laves et budget i forbindelse med vækst eller investeringer, men når du efterfølgende skal følge op, kan det være svært at huske grundlaget og detaljerne. Arbejder du f.eks. med ydelser, hvor det handler om fakturering af timer, så lav budgettet så detaljeret, at du kan følge med løbende.
Et detaljeret budget, der passer til din virksomhed
Lad os f.eks. tage omsætningen i en behandlervirksomhed:
- Hvor mange sessioner (klienter) kommer der på daglig basis?
- Hvor mange dage om ugen?
- Hvilke dage om ugen kommer der klienter?
- Hvor mange uger arbejdes der i den enkelte måned?
- Og til hvilken timepris?
- Hvilke måneder er der ferie?
Eksempel på omsætning for en enkelt måned:
Antal klienter |
2 |
Antal besøg om dagen | 2 |
Antal dage pr. uge | 3 |
Antal uger | 3 |
Antal sessioner pr. måned | 36 |
Pris pr. session ekskl. moms | 600 |
Omsætning 1:1 |
21.600 |
Når budgettet er så specificeret, kan du på daglig eller ugentlig basis følge op på, om du har faktureret det, du skal – både i forhold til fakturerbare sessioner og i forhold til kroner. For du kan jo godt have leveret det antal sessioner, som står i budgettet, men aftalt en lavere eller en højere timepris med de enkelte klienter. Er I flere i din virksomhed, skal I finde et system, der matcher jeres behov i forhold til opfølgning og registrering.
Bliver du opfattet som en professionel virksomhedsejer?
Ved at lave et budget, der passer præcis til virksomheden og vækker genklang i hverdagen, får du som virksomhedsejer et godt værktøj, der er til glæde og gavn for samarbejdet med virksomhedens interessenter. På den måde kan du have et sikkert og trygt overblik, fordi detaljerne fortæller om tankerne bag.
Læs også: Økonomi skal kunne bruges og forstås
Detaljerne skaber overblik og får fremlæggelsen af budgettet til bestyrelsen, banken eller investorer til at fremstå mere sikkert. Kort sagt er det en måde, hvorpå du vil blive opfattet som professionel virksomhedsejer, der har styr på sin forretning. Så hvor detaljeret er dit budget?
Ønsker du mere inspiration til, hvordan din virksomheds økonomi kan vækste og innovativt – både menneskeligt og økonomisk? Så er du altid velkommen til at melde dig til mit nyhedsbrev eller kontakte mig.