Vores talentpakke er enorm vigtig i forhold til, om vi tager fra arbejde helt drænet for energi, eller om vi kører hjem med et stort smil på læben og glæder os til næste arbejdsdag. Jeg giver i dag et simpelt råd, der kan have stor værdi for dig.
Hvis vi har været på arbejde og kun har brugt vores nontalenter, altså noget vi ikke naturligt er dygtige til, bruger vi fire gange mere på vores energikonto. Yes, du læste rigtig – FIRE gange mere!
Det vil sige, hvis du har været på arbejde i otte timer, siger din energikonto, at du har været på arbejde i 32 timer.
Det er skræmmende!
Men så er der de dage, hvor du pludselig kigger på klokken, og den er 16?! Og du tænker, hold nu op jeg skal da til at pakke sammen.
Og hvad er så forskellen?
Det er simpelthen et spørgsmål om, om det er vores toptalenter eller vores nontalenter, vi har i spil i vores opgaver.
Når vi bruger vores toptalenter, bruger vi kun 30 minutters energi, selvom vi har arbejdet en hel time.
Find ud af hvad der giver dig energi
I starten af blogindlægget skrev jeg, at jeg havde et simpelt råd til dig, der kan have stor værdi for dig. Rådet, som jeg tror kan komme til at gøre en stor forskel for dig fremover, er at lave to lister:
- En liste over, hvilke opgaver du har lavet på de dage, hvor tiden er fløjet af sted.
- En liste over, hvilke opgaver du har lavet på de dage, hvor du er fuldstændig drænet for energi.
Når du har lavet de to lister, kan du tage dem med til et møde hos din chef og få talt med ham eller hende om, hvilke opgaver du trives bedst med, og hvor din chef får sat dig bedst i spil, så du dermed også er mest produktiv.
Derfor anbefaler jeg også, hvis du er leder og læser med, at du tør lægge alle arbejdsopgaverne ned i en bowle og lade medarbejderne vælge, hvilke opgaver de har allermest lyst til.
Kan man det? – Ja, det kan man sagtens. Og husk så på, at dine medarbejdere både vil være mere produktive og trives bedre. Det er sund fornuft både menneskeligt og økonomisk.
Nontalenter kan koste dig dyrt
Det er måske firkantet sagt, men ikke desto mindre er det faktisk rigtigt. For hvis vi kun arbejder i vores nontalenter, har det nogle store konsekvenser, og i værste fald kan det medføre sygdom. Og sygdom ved vi godt som virksomhedsejer hvad koster – det koster rigtig mange penge. Hvis du er heldig, kommer dine medarbejder tilbage. Hvis du er uheldig, er de sygemeldt resten af tiden hos dig. Og er du rigtig uheldig, skifter medarbejderen også til en anden arbejdsgiver. Og det er en dyrt at ansætte nye folk.
Derfor kan du kan lige så godt lave en investering, der hedder, at medarbejderen har lyst til at blive hos dig som arbejdsgiver, fordi de føler sig set, hørt og mødt. Oveni købet føler de samtidig, at de bliver brugt på den bedste måde og bidrager rigtigt.
Blot som en ekstra information viser undersøgelser, at hver femte medarbejder overvejer jobskifte inden for det kommende år.
Det gør nemlig en stor forskel for os som menneske, at vi føler, at vi kan bidrage med det, vi er allerbedst til – både professionelt og privat.
Har du lyst til at læse mere om, hvordan du kan bruge dine talenter til at finde motivation, kan du læse mere her.