I mange virksomheder er det et tabu at tale økonomi, når vi også taler om trivsel. Men som virksomhedsejer er man nogle gange nødt til at italesætte det, for at det kan blive bedre.
Det er desværre ofte et tabubelagt emne, når vi kombinerer økonomi og trivsel i samme samtale. Det sker ofte fordi, der opstår misforståelser og mistillid mellem lederen og medarbejderen.
Vi kan alle i et helt arbejdsliv komme ud for at opleve, at vores arbejdsevne kan svinge op og ned. Der kan være alvorlig sygdom blandt vores nære, skilsmisser eller andre private sorgfulde begivenheder, der slår os ud af kurs. De forskellige belastninger betyder, at vores effektivitet ændrer sig.
Ledelsen skal her kunne udvise fleksibilitet og justere arbejdet i forhold til medarbejdernes tilstand. Og det er ikke for medarbejdernes blå øjnes skyld. Det vil afspejle sig på bundlinjen, fordi det skaber loyalitet og bevirker, at flere bliver i virksomheden, så vigtig viden og erfaring ikke går tabt (hvilket er meget dyrt for virksomheden).
Skab en respektfuld dialog
Er der et mønster i fraværet, så prøv, i stedet for at slå medarbejderen i hovedet med, hvor mange sygedage vedkommende har i forhold til resten af teamet, at tage dialogen: ”Jeg er bekymret for dit fravær, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, så du får et mindre fravær. Er der noget, jeg som leder kan gøre?”
Her skal man selvfølgelig være opmærksom på, at man sidder i en magtposition, hvilket betyder, at hvis lederen ikke kan lide svaret, kan han/hun reelt set opsige vedkommende. Det handler derfor om, at vi bør skabe en kultur, hvor vi kan italesætte den slags, uden at det skal resultere i en afskedigelse.
Læs også: Kan succes være andet end bundlinje?
Der kan jo være mange grunde til, at medarbejderen har et større fravær. Er der sygdom i familien? Er der mobning på arbejdspladsen? Er opgaverne vokset den ansatte over hovedet? Er man i tvivl, om man skal skifte job? Der kan være mange grunde. Men fraværet bliver ikke bedre, før vi tør tage en dialog om det.
Bruger du en løftet pegefinger?
Det er vigtigt at være bevidst om, at der ligger en masse tabuer bag økonomi og trivsel, og der kan også ligge en mistillid. En mistillid om at medarbejderen reelt ikke kan sige, hvordan han eller hun faktisk har det. For hvordan tager du det som leder? Tager du det som kritik, som løftet pegefinger eller med åbenhed?
Jeg tror desværre ikke, at der er mange, der tør fortælle sandheden, fordi vi sidder i det her magtforhold. Magtforholdet er også tabubelagt, for det kan godt være, du har et godt forhold til dine medarbejdere – men har du også et ærligt forhold til dem?
Læs også: Ved dine medarbejdere, hvad kaffepausen koster?
Men for at svare på overskriften til dagens blogindlæg så ja, du kan godt have økonomi og trivsel i samme samtale. Det skal bare gøres på en ordentlig, tillidsfuld og respektfuld måde. For der er mennesker, der kan støtte økonomien, men også ødelægge den.
Måske er det en svær samtale, men hvis du ikke tager snakken, kan du risikere, at medarbejderen siger op. Og det har en endnu større konsekvens for virksomheden.
Trivsel som en strategisk ressource
Det handler om at skabe forretningsforståelse hos medarbejderne og forståelse for, hvordan de er en vigtig medspiller og kan påvirke forretningen både positivt og negativt. Det er en kontinuerlig opgave, der skal passe og plejes – særligt i en travl hverdag.
Løsningen er at tænke trivsel som en strategisk ressource helt på linje med kapital, produktion, bygninger, kunder og årsværk. De virksomheder og organisationer, der formår det, er bæredygtige organisationer i begrebets bedste forstand.
Har du brug for et 360-graders eftersyn af jeres virksomhed for at få et overblik over, hvordan økonomien og medarbejderne hænger sammen? Så tøv ikke med at kontakte mig. Når jeg arbejder med mine kunder, er tallene på bundlinjen ikke det eneste, jeg kigger på – jeg kigger på hele jeres virksomhed.
Du er også velkommen til at tilmelde dig mit mit nyhedsbrev.